Rok 2025 to 40-lecie serii GSX-R, a zarazem blisko ćwierć wieku od debiutu GSX-R1000 – motocykla, który na zawsze odmienił klasę sportowych jednośladów. Choć przez ten czas wiele się zmieniło w świecie motocykli, GSX-R1000 wciąż ewoluował, reprezentując szczytowy poziom potencjału sportowego motocykla – zarówno na drogach, jak i na torze. GSX-R1000R to uosobienie osiągów, niezawodności i czystej radości z jazdy.
Suzuki GSX-R1000 narodził się z potrzeby dominacji na torze i pragnienia emocji na drodze. Od momentu, gdy po raz pierwszy wyjechał na asfalt, stał się symbolem siły, precyzji i nieustającego dążenia do doskonałości. Każda generacja GSX-R1000 była wyrazem japońskiego kunsztu inżynieryjnego – lżejsza, szybsza, bardziej zaawansowana niż poprzednia.
GSX-R1000R to więcej niż motocykl. To symbol sportowego ducha Suzuki, który przez dekady wyznaczał standardy w klasie superbike. Nowa generacja kontynuuje tę legendę – udoskonalona aerodynamika, zaawansowana elektronika i inteligentne systemy wsparcia czynią z niej maszynę gotową na tor, ale stworzoną również do emocjonującej jazdy na co dzień. To esencja wyścigowego DNA w najbardziej dopracowanej formie.
Nowy model upamiętnia 40-lecie serii GSX-R, oferując trzy warianty kolorystyczne nadwozia, które mają poruszyć serca fanów GSX-R, oddając ducha słynnych, historycznych malowań tej serii. Dodatkowo, motocykle te będą ozdobione specjalnymi logo 40-lecia umieszczonymi na górze zbiornika, po bokach oraz na breloku do kluczyka, a także logiem GSX-R na tylnej części siedziska i tłumika.
Wydajny, czterocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności 999,8 cm³ napędzający model GSX-R1000R, został zaprojektowany tak, aby działać optymalnie w każdych warunkach – zarówno na drodze, jak i na torze – oraz dostarczać niezawodność oraz emocje, które ugruntowały reputację tego modelu w świecie wyścigów długodystansowych.
Zmodernizowany silnik zachowuje ten sam poziom osiągów i niezawodności, a przy tym generuje moment obrotowy w jeszcze bardziej liniowy sposób w całym zakresie pracy jednostki, spełniając jednocześnie najnowsze normy emisji spalin i hałasu.
Konstrukcja GSX-R1000R doprowadziła do niezliczonych zwycięstw i tytułów mistrzowskich na arenach krajowych i międzynarodowych. Jednak inżynierowie Suzuki nie spoczęli na laurach – przez lata nieustannie doskonalili i rozwijali jego właściwości, aby dawać kierowcom pewność siebie, niezależnie od tego, czy jadą po torze, czy po ulicy. Sercem konstrukcji jest kompaktowa, lekka i sztywna aluminiowa rama typu twin-spar, która w ogromnym stopniu przyczynia się do zwinnego prowadzenia i doskonałej przyczepności GSX-R1000R.
GSX-R1000R słynie ze swojej smukłej sylwetki i znakomitych właściwości aerodynamicznych, opracowanych na podstawie intensywnych testów w tunelu aerodynamicznym i na torach wyścigowych. Proces ten uwzględniał nie tylko dane techniczne, ale również opinie doświadczonych kierowców testowych i zawodników. W oparciu o tę solidną bazę opracowano opcjonalne nowe akcesoryjne aerodynamiczne nakładki, montowane na przedniej owiewce. Kierują one przepływ powietrza i generują siłę dociskową przy dużych prędkościach, co dodatkowo poprawia stabilność motocykla i pomaga zapobiec unoszeniu się przedniego koła przy wyjściu z zakrętu. Wykonane z wysokiej jakości karbonu produkowanego w Japonii, winglety powstały w wyniku długotrwałego procesu eksperymentalnych prototypów i szczegółowych testów, by osiągnąć optymalny efekt docisku bez pogorszenia lekkości prowadzenia. Konstrukcja skrzydełek oparta jest na rozwiązaniach stosowanych przez zespół Team SUZUKI CN CHALLENGE w wyścigu wytrzymałościowym Suzuka 8 Hours.
Moc maksymalna | 143,5 kW (195 KM) / 13200 obr/min |
Długość całkowita | 2075 mm |
Wysokość całkowita | 1145 mm |
Prześwit | 130 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy | 203 kg |
Średnica i skok tłoka | 76,0 mm x 55,1 mm |
Stopień sprężania | 13.8:1 |
Rozrusznik | Elektryczny |
Skrzynia biegów | 6-biegowa, o stałym zazębieniu |
Zawieszenie tył | Wahaczowe, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe |
Hamulce – przód | Tarczowe, dwie tarcze 320 mm |
Opony przód | 120/70ZR17M/C (58W), bezdętkowe |
Opony Tył | 190/55ZR17M/C (75W), bezdętkowe |
Zapłon | Elektroniczny (tranzystorowy) |
Norma Euro | 5+ |
Zużycie paliwa (l/100km) (WMTC) | 6,8 l/100km |
Suzuki TLR | TC, RT, LIFT (10 poziomów ustawień + wyłączenie) |
Maksymalny moment obrotowy | 110 Nm przy 11000 obr/min |
Szerokość całkowita | 705 mm |
Rozstaw osi | 1420 mm |
Wysokość siedziska | 825 mm |
Typ silnika | 4-suwowy, 4-cylindrowy, chłodzony cieczą |
Pojemność silnika | 999 cm3 |
Zasilanie w paliwo | Wtrysk paliwa |
System smarowania | Z mokrą miską olejową |
Zawieszenie – przód | Odwrócony widelec upside-down, sprężyny śrubowe, tłumienie olejowe Showa BFF |
Kąt główki ramy/ wyprzedzenie | 23.2 stopni / 95 mm |
Hamulce – tył | Tarczowe |
Pojemność zbiornika paliwa | 16,0 l |
Emisja spalin (g/km) (WMTC) | 158 g/km w WMTC |
Suzuki Drive Mode Selector (S-DMS) | 3 mapy (A,B,C) |
QuickShifter | Tak (dwukierunkowy) |